متشکرم یا اعظم من کل عظیم ای یگانه بزرگ با عظمت
28ام آذر, 1404رب مهربان ذرات هستی سلام
اللهم عجل لولیک الفرج النور والسرور
در ادامه ی تذکرات حکمت افزای سوره معظم بقره در اصلاح ذهن ونفس می فرماید :
اگر از شما راجب انفاق سوال شد
وسوال شد که به چه کسانی باید انفاق نمائیم
پس بگو .انفاق بر پدر ومادر وخویشان ویتیمان وفقیران ودرراه ماندگان رواست
خداوند بر هر آنچه نیکی نمایید آگاه است
ومسکین کسی است که آرامش در او متوقف شده است
مسکین بدلیل فقر مادی یا معنوی آرامش وراحتی ندارد
وانفاق 5 مرتبه دارد
1.انفاق واجب .مثل زکات وخمس وکفارات وفدیه ونفقه زندگی
2. انفاق مستحب .کمک به مستمند ویتیم وهدیه به دوستان
3. انفاق حرام .کمک با مال غصبی وحرام وکمک در راه گناه
4. انفاق مکره .انفاق به دیگران .در حالیکه در خویشان فقیر باشد
5. انفاق مباح .انفاق به دیگران .برای توسعه در زندگی او
وانفاق برای رفع فقر. در جایی واجب ودر جایی مستحب است
انواع انفاق را باید از مکتب فرامین حق آموخت
امام سجاد (ع) از خداوند می خواهد .در انفاق اورا هدایت نماید
1. هر خواسته از حق . با اجابت در خور همراه است
تا خواسته وطلب ونیاز از حق نباشد اجابت نیز در پی نداشته باشد
2. گستره ی انفاق از کوچکترین کمک تا بزرگترین نیکی در نظر حق ارزشمند است
3. مال دنیا در دست حق ورز .مایه ی خیر بخشی وبرکت گردد
4. انفاق باید از چیزهای خوب ومرغوب باشد
5. انفاق تنها کمک مالی نیست .بلکه هر بهره ونفع معنوی را نیز در بر می گیرد
6. بر ترین انفاق .بر والدین وخویشان است
7. انفاق بر خویشان .سبب استحکام پیوندهای عاطفی ورفع اختلافات طبقاتی گردد
8. خداوند حکیم در اجابت خواسته ها .
همواره جوانب سلامت مادی ومعنوی را در عطای خواسته واجابت در نظر دارد
9.اسلام و فرامین سلامت بخش حق .همواره توجه خاص به تامین نیاز طبقه ی محروم دارد
رب مهربان .آتش نفس شعله ور
قارون های مجنون وخون خوار را از جهان خاموش ونابود بگردان
وبر تقرب نفوس جهان بسوی حق بیفزا
متشکرم یا نافع وسود رساننده بر مخلوقات هستی
21ام آذر, 1404رب مهربان ذرات هستی سلام
اللهم عجل لولیک الفرج النور والسرور
در ادامه ی تذکرات حکمت افزای سوره بقره معظم در اصلاح ذهن ونفس می فرماید :
بهشت منزلگاه کسانی است .
که از تمامی ابتلاءعات حق .بر ای رشد نفوس به سلامت گذر کردند
واز سرزمین مخوف ابتلاءعات وآزمایشها وامتحانات حق .سربلند وپیروز وموفق خارج شدند
حتی پیامبران واولیاء الهی آنچنان سخت مورد امتحان وآزمایش قرار می گرفتند
که از شدت سختی آن با تضرع واستمداد دائم .طلب توقف آن امتحان وابتلاء را داشتند
وخداوند ضمن تاکید بر تداوم صبر ومدیریت نفس .
بشارت یاری وحمایت حق را بر صابران در نظر دارد
سختی ها وامتحانات حق از بیرون نفس ویا از درون بر نفس وارد گردد
امتحانات ورنج هایی که از وسوسهای شیطان انسی ناری از بیرون بر نفس وارد گردد .
نظیر جنگ وقتل وسرقت ورسیدن ضرر وستم وبیماری جسمی از بیرون .بر نفس است
وامتحانات وابتلاءعاتی که از درون بر نفس وارد گردد و از .وسوسه های شیطان ناری است .
وهر دو با ایجاد .خیال پردازی کاذب در نفس .ومانع شدن در رشد نفسی وعقلی در انسان
به نفس انسان ضرر رسانند وزمینه ی حق گریزی ونار.زیستی را در نفس انسان فراهم سازند
مجموع ابتلا ءعات درونی وبیرونی نفس .
فقط با تذکر حق وصبر به ساحل سلامت نفس رسد
ووقوع مجموع ابتلاعات بر نفس .
همه در جهت ارتقاء ورشد وقدرت بخشی بر ذهن ونفس ازجانب . حق مهربان صادر گردد
هر بلاء یک عطا .وهر سختی یک صفا وصیقل وهر رنج یک جهش وگنج وسود نفسی وذهنی در بر دارد
وهر زمستان بلاءبا یک بهار جدید وپر طراوت بر ارتقاء نفس وذهن همراه است
پیامبر (ص) می فرماید :
بهشت با سختی ها پیچیده شده وبا گذر از پوسته ی پیچیدگی ها ورنج ها برنفس
وارد بهشت روح وریحان وراحت برنفس گردیم
وبا تداوم در صبر وگذر از طوفان وگرداب بلاء وامتحانات الهی به ساحل امنیت وبهار نفس رسی
آزمایشها وابتلاعات الهی در مسیر تمام نفوس قرار دارد
وتمام نفوس با گذر از دریای خوف ناک امتحانات حق
وانتخاب حق ورزی یا حق گریزی منزلگاه اخروی نفس خود را تعیین نمایند
وبشارت حق بر حق ورزان .حمایت وهدایت وحفاظت ابدی نفس ایشان است
حق ورز با قایق صبر وتسلیم ورضایت وتذکر حق .از طوفا نهای سهمگین ابتلاء در امان گذرد
1. بهشت .منزلگاه مجاهدان است .
که با جهد وتلاش خود بندهای ابتلاءعات نفس را . با تذکر حق گشودند
ونفس را به ساحل رضایت حق رساندند
وبهشت نفس .همان کسب رضایت وحمایت وتقرب حق است
2. ودر سنت الهی .
هر نفس. در بستر آزمایش الهی بر نفس .به منزلگاه ناری ویا نوری اخروی دست یابد
3. از نتیجه ی آزمایشهای الهی بر نفوس گذشته عبرت گیریم
و فواید عبرت وهدایت را .چراغ حرکت نفس به سوی نور قبله ی حق قرار دهیم
4. ابتلاعات الهی بر انبیاء واولیاء الهی وانسانهای کامل سختر وشدید تر از نفوس عامی است
5. شرط هدایت وحمایت وحفاظت ابدی حق .قطع امید از غیر حق است
6. تذکر ویاد حق .نصرت آور وامنیت آور وبشارت آور بر نفوس است
7. ودرجه ی صبر ومقاومت ومجاهدت .نوید بخش در یافت مدارج نصرت الهی ابدی است
رب مهربان .آتش نفس شعله ور
قارون های مجنون وخون خوار را از جهان خاموش ونابود بگردان
وبر تقرب نفوس جهان.بسوی حق بیفزا
متشکرم یا ضار و زیان رساننده بر زیان کاران زیان رسان
13ام آذر, 1404رب مهربان ذرات هستی سلام
اللهم عجل لولیک الفرج النور والسرور
در ادامه ی تذکرات حکمت افزای سوره بقره معظم در اصلاح ذهن ونفس می فرماید :
مردم همه با سرشت واحد پاک خلقت شدند
فطرت انسان قابلیت واستعداد هدایت وظلالت داشت
از آنرو پیامبران وفرستادگان حق .
برای حفظ پاکی وهدایت وحفاظت از ذهن ونفس .بر انحراف از حق آمدند
وحق پذیران حق را پذیرفتند .وگروهی به عمد از پذیرش حق دوری ورزیدند
واز پذیرش نعمت هدایت از سوی حق سر باز زدند وراه خسران ناری را بر نفس بر گزیدند
وخداوند حق گروان . حق ورز را هدایت وحمایت وموفق گرداند
کفر ورزان .لطف وحمایت حق را در هدایت نپذیرفتند وناریت ظلالت وقساوت را انتخاب نمودند
از اینروآلودگی ها و اختلافات ونزاع ها وفتنه ها چون بیماری نفوس ناری رو به فزونی نهاد
وجنگها ی کفتاری وتعلقات وکشمکش های بی پایان نفوس جهان را فراگرفت
لازمه ی زندگی اجتماعی سالم وپاک در جهان .اجرای قوانین وحدت بخش حق است
وانسان کفر ورز .تمام قوانین نار زا ونار افزا را بوجود آورد وجهان را به نار آشوب کشید
انسان کفر ورز .در حضور حق .نفوس جهان را در نار تکبر وعناد وسرکشی وخود پرستی سوزاند
کفر ورز .به تبعات کفر ورزی ودوری از فرامین حق .نارورز وظالم گشت
وهم نفس خود ونفوس جهانیان را به ناریت ابدی کشید
وخداوند ایشان را .در وادی گمراهی وجهالت ولجاجت وکوری وکری ولالی ابدی .رها نمود
وبه حال نار افروزی واگذارد
1. انسان چون معصوم نیست در اجرا وتولید قانو ن.به دنبال منافع خود است
ومنافع وحدت آور کلی وجمعی حق را در نظر ندارد
انسان کفر ورز نمی داند.
که در کشتی نفوس جهان نشسته وهر اشتباهی منافع مخلوقات را به خطر می اندازد
وخطای هر انسان .کشتی انسانیت را در گرداب اشتباه وظلالت ناری غرق نماید
ونار هر نفس .می تواند نفوس جهان را با نار خطا به فنا وخسران ابدی کشاند
2. وفقط خداوند مهربان ومعصومین (ع) .
محافظان وحامیان سلامت ابدی .کشتی نفوس جهانیان هستند
3. حاکمیت انسان غیر معصوم .
آغشته به اغراض شخصی است وسلامت نفوس جمع را در نظر ندارد
وتنها حاکمیت سلامت بخش ابدی بر نفس .
تابعیت از فرامین سود بخش ووحدت بخش .خالق مهربان است
4. تمام معصومین (ع).
هدایت بخش بر عدالت وبرای کسب رضایت حق وایجاد رضایت ابدی در نفوس جهان آمدند
5. وانسان حق ورز در سایه ی حمایت حق .می تواند نفس خود را به سوی شکوفایی وسلامت ببرد
6. وایمان به حق . حق ورز را از جمیع .طوفانهای ناری نفوس کفر ورز در امان دارد
وپشتیبانی دائم حق .بشارت دائم .بر حمایت از حق ورزان است
7. خداوند مهربان .در آنی همه را هدایت نماید .
ولی اختیار انسان در انتخاب حق وغیر حق .برای خداوند بسیار ارزشمند است
واین انتخاب .کفر ورزی وظلالت ویا حق ورزی .
جایگاه نفس را در منزلگاه نوری یا ناری اخروی قرار دهد
وارزش انسان در نزد حق آنست .که از نور نفس وپاکی خودبا تذکر حق . محافظت نماید
تا از حمایت ابدی حق بهر همند گردد
رب مهربان .آتش نفس شعله ور
قارون های مجنون وخون خوار را از جهان خاموش ونابود بگردان
وبر تقرب نفوس جهان بر حق گروی بیفزا
متشکرم یا وارث وحضور باقی ابدی
6ام آذر, 1404رب مهربان ذرات هستی سلام
اللهم عجل لولیک الفرج النور والسرور
در ادامه ی تذکرات حکمت افزای سوره بقره معظم در اصلاح ذهن ونفس می فرماید
دنیا باتلاق جذاب وجاذب کافران است
دنیا. همچون نوار چسبنده ای که مگس ها وسر گردانها وگمراهان را جذب نماید
ودنیا فقط کافران و زیاده خواهان را جذب مکر تعلقات خود کند
کافران .همچون کودکانی که در اتاق اسباب بازی بر سر سواکردن بازی با یکدیگر نزاع کنند
وکفر ورزان .در جمع وجذب چسب تعلقات دنیا با حرص وطمع با یکدیگر به رقابت پردازند
همچون کفتارانی که بر سر غذای عفن به نزاع بر خیزند
کفر ورزان به نار حرص ونار طمع ونار تکبر مبتلا گردند
واین مرض . ابتلاء به ناریت نفس .در راستای سنت الهی تحقق یابد
سنت الهی .که در پاسخ به تداوم در حق گریزی .نفس انسان را به ناریت مبتلا سازد .
و نار نفس بدست انسان ساخته گردد.و بوجود آید
کفر ورزان مبتلا به نار تکبر . همواره مومنان را مسخره نمایند
در حالی که خائفان در روز قیامت در نزد پروردگار بر ترند
خائفان .کسانی هستند که همواره از حضور حق در هر نظر وعملی حیا ورزند وبه حق عمل نمایند
وخداوند به هرکه خواهد روزی بی حساب عطا نماید
ومقام تقوا پیشگان بر تر از کافران است.ای کاش کافران این تفاوت را درک می نمودند
کفر ورز .در باتلاق چسبنده ی تعلقات مادی دنیا گرفتار چسبندگی مداوم گردد
در زمان پیامبر (ص) کافران ثروتمند .مسلمانان را به خاطر فقرشان تمسخر می نمودند
و می گفتند اگر پیامبر (ص) حق است .چرا پیروان فقیر او . بیشتر از ثروتمندان هستند ؟
وخداوند دنیا را در چشم کفر ورزان جلوه می دهد ومی آراید واین مکرودام دنیا . بر کافران است
که کافر با دست خود .نفس ناری می سازد ونفس خود را به نار ونارستان می کشاند و می رساند
1. کفر ورزی ودوری از حق گروی .جذابیت وچسبندگی در تعلقات مادی را افزایش می دهد
وانسان کفر ورز مداوم در با تلاق تعلقات بی ارزش دنیا فرو می رود
وهر روز گسترش وشعله ور تر شدن نار نفس خود را افزایش می دهد
2. تداوم در حق گروی وحق ورزی .
مانع چسبیدن مومن وحق ورز در دام های تعلقات چسبنده ی دنیاست
وحق ورز به آسانی موانع ناری نفس را می شناسد وکنار می گذارد
وحق ورز راه همواروسلامت قبله ی حق را گم نمی کند
3. زمینه ی ناریت نفس .از چسبندگی دنیایی ومادیت
وابتلای نفس به نارتکبر ونار تحقیر ونار تبعیض ونار قساوت حاصل آید
4. ونار تحقیر .نار تکبر ونار حرص ونار طمع را شعله ور سازد .
5. برتری منزلگاه اخروی نفوس .مربوط به نفوسی است
که به دام های نارزا وخسران آور تعلقات دنیا توجه نکردند
ودام ها را تشخیص دادند وبه گمراهی نرفتند
6. ورزق بی حساب وبر کت دنیوی واخروی مخصوص نفوس خاص خداوند است
که خداوند از لطف بی حساب خود .برای خاصان درگاهش .خیر بی پایان در نظر دارد
رب مهربان .آتش نفس شعله ور
قارون های مجنون وخون خوار را از جهان خاموش ونابود بگردان
وبر تقرب نفوس جهان .به سوی حق بیفزا
متشکرم یا باعث وبرانگیزنده ی مخلوقات
3ام آذر, 1404رب مهربان ذرات هستی سلام
اللهم عجل لولیک الفرج النور والسرور
در ادامه ی تذکرات حکمت افزای سوره بقره معظم در اصلاح ذهن ونفس می فرماید
چه بسیار نشانه ها ونعمتها ونعمت هدایت بر بنی اسرائیل عطا شد
وآنها به جای شکر گزاری ومحافظت بر نعمتها.
کفر ورزی ونار کفر در پیش گرفتند
وبدانید خداوندشدید الرحم و مهربان بر حق گروان .
و بر کفر ورزان بسیار شدید العقاب هم هست .
خداوند به بنی اسرائیل .نعمت رهبری وهدایت قوم .توسط موسی (ع)قرار داد
وبرای هدایت ایشان نعمتها ومعجزات بسیار والطاف الهی مرحمت فرمود .
واز اسارت فرعون نجات بخشید
وبرای حیات دنیوی واخروی ایشان قوانین الهی فرستاد .
تا زندگی مادی ومعنوی مفیدی در پناه حق ورزی کسب نمایند وبه تقرب حق دست یابند
اما بنی اسرائیل به جای شکر گزاری حق
از قبله حق روی بر گرداندند وکفر ورزیده وتابع نار و.وسوسه ی سامری گشتند
واز سنت الهی است .که هرکه از حق گروی وحق ورزی دوری نماید
ونعمتها را کفران کند ونادیده بگیرد .مقهور قهر الهی گردد
وبه خسران و نار نفس مبتلا گردد
وجهان امروز مبتلا به فتنه وفساد انگیزی است .
که این گوشه ای از ابتلا به خسران مادی ومعنوی است .
وقتی که نعمتها .
در راه کفر وناحق وباطل وفتنه انگیزی وآتش افروزی در مقابله وستیز با حق بکار می رود
خداوند .نار ظلم وفتنه را بر ناسپاسان مسلط می دارد
همان وضعی که اکنون بر جهان تسلط دارد
این وضعیت کنونی جهان وسلطنت جور وستم .
محصول سکوت در برابر سلاطین فتنه انگیز وناسپاسی وعدم تابعیت از حق است
وکدام موجود به غیر از انسان کفر ورز .در پیشگاه حق نافرمانی وطغیان وسرکشی دارد ؟
وکدام موجود به غیر انسان کفر ورز .نار شیطان را در نفوس وذهن ها می پراکند ؟
1. خواندن تاریخ کفر ورزان وفتنه سازان ونار افروزان می تواند مانع تکرار طغیان انسانها وعبرت آموز باشد
2. هر نعمت .بر مسولیت نفوس می افزاید .
ودر قبال وجود نعمتها.
نفس مسولیت حق گروی د ارد.
3. وحق گروی همان دفاع ومحافظت ازحرکت ذهن ونفس در صراط . قبله حق وحق ورزی است
وبا تداوم .مراقبت از جهت حرکت ذهن ونفس به سوی حق .
همواره مراقب سلامت حرکت ذهن ونفس خود باشیم
وخداوند بر نار طلبان وآتش افروزان براذهان و نفوس شدید العقاب است
رب مهربان .آتش نفس شعله ور
قارون های مجنون وخون خوار را از جهان خاموش ونابود بگردان
وبر تقرب نفوس جهان .به سوی نور حق بیفزا





