متشکرم یا حافظ من استحفظه ونگهدار هر که از تو محافظت طلبد
18ام تیر, 1404رب مهربان ذرات هستی سلام
اللهم عجل لولیک الفرج النور والسرور
در ادامه ی تذکرات حکمت افزای سوره بقره معظم
بر اصلاح ذهن ونفس می فرماید :
در راه خدا با آنانکه به جنگ ودشمنی با دین خدا بر خیزند جهاد نمایید
لکن در جنگ از حدود ی که خدا دستور داده تجاوز نکنید
که خداوند متجاوزان را دوست ندارد
این آیه .هنگامی که پیامبر (ص) به قصد عمره وارد مکه شدند نازل شد
در حدیبیه مشرکین مانع ورود پیامبر (ص) به مکه شدند
وپیامبر (ص) صلح حدیبیه را پذیرفتند .که تا سال بعد وارد مکه نشوند .
سال بعد پیامبر (ص) حرکت کردند .تا در مکه قضای عمره به جا آورند
واز جنگ در ماه حرام اکراه داشتند .
ومی دانستند که مشرکین به عهد خود وفا ندارند
که این آیه در باره ی جهاد نازل گردید .
وپیامبر (ص) با کسانی که قصد جنگ داشتند می جنگید
وبا کسانی که از جنگ دوری می کردند .جنگ نمی کرد
دفاع ومقابله به مثل از حقوق انسانی است
وبر ضرورت دفاع در برابر تجاوزکاران تاکید شده است
ومرزها وحدود الهی آنست که :
1. در جنگ متعرض بیماران وسالمندان وزنان وکودکان نباشیم .
2. از حدود الهی آنست .که قبل از آغاز جنگ طرف مقابل را به اسلام دعوت نماییم
3. ترحم وعلم ارزش است ولی نه بر دشمن حق ستیز
حضرت علی (ع) به جای پیامبر (ص) خوابید واز جان خود گذشت
از مولفه های جهاد :
از خود گذشتگی .سخاوت .شجاعت .شهامت ..استقامت در نبرد در بر پایی عدالت است
نور عدالت حق محبت افزاست ووحدت آور نفوس است
ودشمن با گمان باطل وجهل تاریک خود
سعی در خاموش کردن نورعدالت ومحبت حق دارد
4. بر خورد با دشمن مراتب دارد
1.مرحله ی بی اعتنایی واعراض از دشمن
2. مرحله ی خشونت وجنگ با دشمن
5. جنگ مسلمان .برای دفاع از خود وپایداری دین حق واستقامت معنوی است
ولی جنگ وتعرض دشمن جاهل. 1. برای نفع مادی وبرای خاموش کردن نور حق
2. وبرده داری در تاریکی جهل جهال ودر تاریکی نگه داشتن اندیشه های نفوس
3. وجنگ با حق وحق گروی وستیز با فرامین وقدرت صانع ونور خالق یکتاست
6. دفاع از حق وخود از حقوق انسانی است
واگر کسی با حق بجنگد وآغاز گر جنگ باشد باید با او جنگید
7. هدف جنگ در اسلام .گرفتن آب وخاک واستعمار وانتقام نیست
بلکه آزاد سازی اذهان واندیشه ها ونفوس از استعمار جهل ظالم است
هدف از جنگ با حق ستیز .1. حذف عناصر فاسد کننده ی ذهن ها ونفس هاست
2.وآزادسازی اندیشه ها ونفس ها
از زنجیر جهل وخرافات وشایعات وغرق شدن در باتلاق انواع بت هاست
3.وروشن شدن نور عدالت وتابعیت از حق در ذهن ها ونفس هاست
4.ورشد حق بینی وحق گروی در ذهن ها ونفس هاست
8. در جنگ باید عدالت وحدود الهی رعایت گردد
9. ظلم وستم وتجاوز وحق ستیزی محصول تاریکی جهل
وذهن واندیشه را .تاریک مکدر وقسی می سازد
ظلم از جاهل بروز می کند
ونور محبت ها را خاموش وتولید خشم وقساوت نماید
10. کسیکه وارد نبرد با ظالم جاهل می شود
باید تابع عدالت ورعایت حدود الهی باشد
11. هدف در هر جنگ باید کسب رضایت خداوند وتقرب بر نظر حق باشد
نه کسب منافع مادی ونفسی
12. حتی در دفاع از خود نیز باید کسب رضایت حق جلوتر از هر اندیشه ای در نفس باشد
وشرکت در نبرد با ظالم جاهل به نیت
رشد اسلام ورشد حق گروی وکسب رضایت حق باشد
رب مهربان .آتش نفس شعله ور
قارون های مجنون وخون خوار را از جهان خاموش ونابود بگردان
وبر تقرب به حق .نفوس جهان بیفزا
متشکرم یا ناصر من استنصره ویاری کننده هر که از تو یاری طلبد
15ام تیر, 1404رب مهربان ذرات هستی سلام
اللهم عجل لولیک الفرج النور والسرور
در تذکرات حکمت افزای سوره بقره معظم
در اصلاح ذهن ونفس می فرماید :
1. این همه حرکات عالم هستی وکهکشانها در مدار منظم .چون ساعتی دقیق
ازبهر .نظم بخشی ووحدت بخشی در امور مادی ومعنوی
وتناسب بخشی وتکامل بخشی به افکار واعمال انسان است
وبدانیم هستی در خدمت رشد اندیشه ونفس
ورشد تقوا در اعمال ما را همراهی می نماید .
2. وتمام نظام هستی به گونه ای نظم بخشیده شدند تا انسان را به تقرب حق برسانند .
پس سزاوار نیست که انسان در حرکت وحدت آور وتقرب آور هستی .
ساز مخالف بزند وناشکر باشد .
3. در هنگام پاسخگویی به هر سوالی اگر می دانید .
طوری مفهوم را باز نمایید تا سوال کننده باطن وعمق جواب را کشف وفهم نماید
وراه صحیح را سریعتر کشف نماید .واز سرگردانی اندیشه خارج گردد.
4. دین اسلام .نوریست حق رو .
دود وغبار وتاریکی آداب ورسوم جاهلی
وخرافه پروری وشایعه سازی را محو وپراکنده ونابود نماید
5. امام صادق (ع)می فرماید :
هر گاه هلال ماه رمضان را دیدید روزه دارید
وهرگاه هلال شوال را دیدید عید فطر بگیرید
یعنی در تمام لحظات تابع دستورات حق باشید.
6. راه نیک وحرکت به سوی نور حق
از عمل به دستورات حق وانبیاء وامامان (ع) حاصل گردد
7. هنگام راهنمایی بر معرفی راه سلامت آور بر نفس وذهن .
عوامل گمراه کننده را نیز یاد آور گردید ومعرفی نمایید
وتضادها ی نور وتاریکی را در کنار هم وهم زمان معرفی نمایید
8. ارزش مفاهیم معنوی در عمل به آن است .
تقوا نیک است ولی متقی شدن نیک تر .وعمل به تقوا مهم تر است
هر گونه سرپیچی از احکام حق انسان را از تقرب به حق دور می سازد .
9. یکی از مصادیق دست یابی به تقوا وتقرب به حق
مدیریت گذر زمان ومراعات نظم در کارها وعبادت است
10. تابیعت از حق تکامل آور وتقرب آور به حق است
وتقوارا در ذهن ونفس ظاهر سازد .
رب مهربان .آتش نفس شعله ور
قارون های مجنون وخون خوار را از جهان خاموش ونابود بگردان
بر تقرب نفوس جهان به حق بیفزا
متشکرم یا غافر من استغفره .وبخشنده ی هر که از تو آمرزش طلبد
14ام تیر, 1404رب مهربان ذرات هستی سلام
اللهم عجل لولیک الفرج النور والسرور
در ادامه ی تذکرات حکمت افزای سوره ی بقره معظم
در اصلاح ذهن ونفس می فرماید :
خداوند به پیامبر (ص) فرمودند.
هرگاه مردم از حکمت جلوه های هلال ماه پرسیدند
بگو جلوه های هلال ماه .برای شناخت اوقات وزمان است
شناخت زمان عبادت وزمان حج ورمضان واوقات کارها است .
در زمان پیامبر (ص) گروهی جاهل شایعه ساختند .
که هرکس در حال احرام بود از پشت دیوار خانه خود ونه از درب اصلی وارد خانه گردد.
وخداوند فرمود :راه نیک آن نیست که در حال احرام از پشت دیوار خانه به خانه وارد گردید
بلکه راه نیک آن است از درب اصلی وارد خانه گردید وتقوا پیشه کنید
واز سرپیچی از خدا بترسید باشد که رستگار گردید .
از پیامبر (ص) بابت جلوه های متعدد ماه می پرسیدند .
وپیامبر (ص) می فرمود :
آن تغییراتی است که در ماه به اذن خدا پدید می آید .
ووسیله ی وقت شناسی وتقویم همگانی وطبیعی برای تنظیم امور مردم است
واسلام انجام دستورات خود را با مقیاس های طبیعی به انجام می رساند
مثلا .برای مقدار آب کر .وجب را مقیاس تعیین قرار می دهد
وبرای تشخیص وقت نماز .طلوع وغروب خورشید را ملاک عمل قرار می دهد
وبرای آغاز وانتهای ماه رمضان وایام حج .
میزانی از هلال ماه را ملاک عمل قرار می دهد
ودانستن تقویم وتاریخ یک نیاز لازم برای نظم در زندگی فردی واجتماعی است
وتوجه به تغییرات هلال ماه .در تعیین وقت عمومی
وبرای ایجاد نگاه واحد ووحدت بخش ذهن ونفس
در عمل به فرامین وحدت بخش
وتقرب افزا به حق ضروری وواجب است
ولازم تا هر کار وعمل به هر حکم حق در زمان مناسب
وراه تعیین شده با نظارت رهبر وولی حق به حصول تقرب حق رسد
وانجام عمل طبق رضایت حق .سلامتی رشدی ذهنی ونفسی را به همراه دارد
ورسیدن به سعادت وتکامل وتقرب به حق
راه مشخص اسلام .ولی وراهنمایانی حقیقی دارد
ونفس وذهن انسان چون دانه گندم .
زمان کاشت وداشت وبرداشت محصول بدون آفت دارد .
طی میسر حق
بدون آفتزدگی نفس وذهن وانحراف از حق
نیاز به .نظارت وحمایت راهنمایان ومربیان الهی دارد
تا تکامل وتقرب به حق وسلامت ذهن ونفس ظاهر وحاصل گردد
وانبیاءوامامان (ع) .
باب وراه حصول سعادت وتقرب حقیقی به خداوند هستند
وپیامبر (ص) فرمودند :
من شهر علم وعلی (ع) باب آن است
یعنی در این عالم از هر آنچه در ذهن انسان سوال پیش آید
فقط در شهر علم جواب آن را می یابی وباید از در علم وارد شهر علم ودانش گردی
وشناخت راه ورود وخروج از سعادت وتقرب حق نیاز به تقوا ی خاص دارد
واین دانش هدایت .در انبیاء وامامان (ع) قابل دستیابی ووصول حقیقت است
وگمراهی وانحراف از حق نشانه ی دوری وسرپیچی از حق وحق گریزی است
از این روست که انجام دستورات حق وقرآن وانبیاء وامامان (ع) واجب گردید
تاسلامتی ذهن ونفس انسان در تقرب به حق تا ابد تامین وتضمین گردد
ونعمت جلوه های هلال ماه جزو نظام ونظم بخش هستی است
وفرامین حق راهمواره .قبله ی اعمال نفس وافکار واندیشه خود قرار دهیم
تا به تکامل وتقرب حق دست یابیم
رب مهربان .آتش نفس شعله ور
قارون های مجنون وخون خوار را از جهان خاموش ونابود بگردان
وبر تقرب نفوس جهان به حق بیفزا .
متشکرم یا راحم من استرحمه وای رحم کننده ی ابدی .بر هرکه طالب رحمت باشد
26ام خرداد, 1404رب مهربان ذرات هستی سلام
اللهم عجل لولیک الفرج النور والسرور
در ادامه ی تذکرات حکمت افزای بقره ی معظم
در اصلاح ذهن ونفس می فرماید :
از اموالتان برای رشوه دادن وتولید فساد استفاده نکنید
واموال دیگران را به ناحق نخورید
درحالیکه خودتان می دانید آن اموال ناحق است
پس خلاف امر حق تخلف نکنید که تخلف کردن ایجاد اختلاف نماید
رشوه دادن امری خلاف وکتمان حق در جهت رضایت نفس است
رشوه گناه کبیره .که با تولید مفاسد فردی واجتماعی همراه است
آثار منفی وزیان آور رشوه به قرار ذیل می باشد :
1.آسیب رساندن به گسترش حق وخلاف عدالت حق است
2. رشوه در ضعیف ایجاد ناامیدی در دستیابی به حق نماید
3. جرائت وجسارت در رشوه دهنده ورشوه گیرنده را افزایش دهد
4. ترویج حق پوشانی وظلم نماید
5. رشوه اعتماد عمومی وفردی را از بین می برد
پیامبر (ص) فرمودند :
در آمد حاصل از فروش مردار وسگ وشراب وزنا ورشوه یکسان وحرام است
حضرت علی (ع) می فرماید :
رشوه گیر مشکل مردم را در مقابل در یافت هدایا حل نماید
امام صادق (ع) می فرماید :
رشوه در حد کفر به خداست
پیامبر(ص) :رشوه دهنده وگیرنده وواسطه ی آنرا لعنت فرمود
وفرمود ند :بوی بهشت به صاحب رشوه نرسد
در حدیثی نقل شده :هر حاکمی که نسبت به گرفتاری مردم بی تفاوت باشد .
خداوند لطفش را نسبت به او می پوشاند .واگر هدیه قبول نماید تا کار مردم را انجام دهد
در زنجیر است واگر رشوه گیرد مشرک است
علی (ع) رشوه گیرنده را از حق ولایت محروم داند
وفرمودند هر که گرفتار رشوه گردد . گرفتار ترس واضطراب ونگرانی گردد.
شخصی به نام قیس حلوائی برای حضرت علی (ع) آورد .
تا شاید علی (ع) در محکمه به نفع او حکم صادر نماید .
حضرت علی (ع) فرمودند :به خدا سوگند اگر هفت اقلیم را بر من ببخشند
تا پو ست جویی را از دهان موری بر گیرم این کار را نخواهم کرد
1. مالکیت باید از راه صحیح باشد .
با تجارت یا زراعت یا صنعت یا ارث حلال باشد
وتصرف باطل ورشوه ایجاد مالکیت ننماید
2. جامعه چون پیکر واحد .وفساد در جزیی از آن کل را دچار فساد نماید
3. رشوه حرام .کسی حق ندارد برای تصاحب باطل رشوه دهد
4. اسلام مردم را فقط مالک اموالشان می داند
5. لغزش های آگاهانه از لغزش های نا آگاهانه وغیر عمد خطر ناک تر است
رب مهربان .آتش نفس شعله ور
قارون های مجنون وخون خوار را از جهان خاموش ونابود بگردان
وبر تقرب به سو ی حق .نفوس جهان بیفزا .
متشکرم یا عاصم من استعصمه .وعصمت بخش هر که از تو عصمت طلبد
22ام خرداد, 1404رب مهربان ذرات هستی سلام
اللهم عجل لولیک الفرج النور والسرور
در ادامه ی تذکرات حکمت افزای بقره ی معظم
در اصلاح ذهن ونفس می فرماید :
ویژه گیهای فرامین تقرب آور حق بقرار ذیل است
1.فرامین حق براساس
آسانی وانعطاف وسود آوری وتقرب رسانی بر نفس معین گردیده است
2. خداوند رحمان
احکام ونوع حدود ادب وآداب نفس رادر دین اسلام در قرآن متذکر شده است
3. خداوند همواره در عمل به فرامین .
راههای متعدد ومنعطف وشرایط خاص را در نظر دارد
تا هر انسانی با رعایت حداقل از دستورات حق
به تقرب واصلاح نفس شایسته دست یابد
4. خداوند همسرداری وهمراهی با همسر را
هم مرتبه ی عبادت حق قرار داده است
ویکی دیگر از راههای تسریع در رسیدن به تقرب حق .
همدلی وهمراهی همسراست
5. عمل به فرامین حق. نیازهای مادی ومعنوی انسان را تواما تامین نماید
6. خداوند حکیم ورحیم بر وسعت فکری وضعف هر نفس آگاه است
وچون انسان را دارای نفسی شکننده می داند
اورا همواره می بخشد ویاری می رساند
تا انسان با نفسی طفل گون به خود آسیب نرساند
وبا همراهی حق .نفس به سر منزل سعادت وتقرب حق رسد
7. بی توجهی به اوامر سود رسان .حق طبیب وحکیم
خسارتهای جبران ناپذیر مادی ومعنوی بر رشدوتقرب نفس بر جای گذارد
8. واعتکاف
سکونت گزیدن در مسجد وروزه داشتن است تا آیینه نفس خاک روبی گردد
9. تمام دستورات حق طبیب. در قرآن برای پیشگیری از آلوده نشدن نفس است
که هر آلودگی جزیی. نفس انسان را درحرکت در جاده تقرب به حق .متوقف وراکد سازد
10. فلسفه ی تمام فرامین حق
پاک ماندن نفس وفطرت. از رنگهای خسارت آور روزگار دنیاست
پس هر روز با ذکر حق .
رنگها وزنگارهای نفس را پاک نما وهر لحظه عیدنور طهارت بگیر
رب مهربان .آتش نفس شعله ور
قارون های مجنون وخون خوار را از جهان خاموش ونابود بگردان
وبر تقرب نفوس جهان. به سوی حق بیفزا