موضوع: "تشکر"

متشکرم یا راحم من استرحمه وای رحم کننده ی ابدی .بر هرکه طالب رحمت باشد

26ام خرداد, 1404
متشکرم یا راحم من استرحمه وای رحم کننده ی ابدی .بر هرکه طالب رحمت باشد

رب مهربان ذرات هستی سلام 

اللهم عجل لولیک الفرج النور والسرور 

در ادامه ی تذکرات حکمت افزای بقره ی معظم 

در اصلاح ذهن ونفس می فرماید :

از اموالتان برای رشوه دادن وتولید فساد استفاده نکنید 

واموال دیگران را به ناحق نخورید

درحالیکه خودتان می دانید آن اموال ناحق است 

پس خلاف امر حق تخلف نکنید که تخلف کردن ایجاد اختلاف نماید 

رشوه دادن امری خلاف وکتمان حق در جهت رضایت نفس است 

رشوه گناه کبیره .که با تولید مفاسد فردی واجتماعی همراه است 

آثار منفی وزیان آور رشوه به قرار ذیل می باشد :

1.آسیب رساندن به گسترش حق وخلاف عدالت حق است 

2. رشوه در ضعیف ایجاد ناامیدی در دستیابی به حق نماید 

3. جرائت وجسارت در رشوه دهنده ورشوه گیرنده را افزایش دهد

4. ترویج حق پوشانی وظلم نماید 

5. رشوه اعتماد عمومی وفردی را از بین می برد 

پیامبر (ص) فرمودند :

در آمد حاصل از فروش مردار وسگ وشراب وزنا ورشوه یکسان وحرام است 

حضرت علی (ع) می فرماید :

رشوه گیر مشکل مردم را در مقابل در یافت هدایا حل نماید

امام صادق (ع) می فرماید :

رشوه در حد کفر به خداست 

پیامبر(ص) :رشوه دهنده وگیرنده وواسطه ی آنرا لعنت فرمود 

وفرمود ند :بوی بهشت به صاحب رشوه نرسد 

در حدیثی نقل شده :هر حاکمی که نسبت به گرفتاری مردم بی تفاوت باشد .

خداوند لطفش را نسبت به او می پوشاند .واگر هدیه قبول نماید تا کار مردم را انجام دهد

در زنجیر است واگر رشوه گیرد مشرک است 

علی (ع) رشوه گیرنده را از حق ولایت محروم داند 

وفرمودند هر که گرفتار رشوه گردد . گرفتار ترس واضطراب ونگرانی گردد.

شخصی به نام قیس حلوائی برای حضرت علی (ع) آورد .

تا شاید علی (ع) در محکمه به نفع او حکم صادر نماید .

حضرت علی (ع) فرمودند :به خدا سوگند اگر هفت اقلیم را بر من ببخشند

تا پو ست جویی را از دهان موری بر گیرم این کار را نخواهم کرد 

1. مالکیت باید از راه صحیح باشد .

با تجارت یا زراعت یا صنعت یا ارث حلال باشد 

وتصرف باطل ورشوه ایجاد مالکیت ننماید 

2. جامعه چون پیکر واحد .وفساد در جزیی از آن کل را دچار فساد نماید 

3. رشوه حرام .کسی حق ندارد برای تصاحب باطل رشوه دهد 

4. اسلام مردم را فقط مالک اموالشان می داند 

5. لغزش های آگاهانه از لغزش های نا آگاهانه وغیر عمد خطر ناک تر است 

رب مهربان .آتش نفس شعله ور 

قارون های مجنون وخون خوار را از جهان خاموش ونابود بگردان 

وبر تقرب به سو ی حق .نفوس جهان بیفزا .

 

متشکرم یا عاصم من استعصمه .وعصمت بخش هر که از تو عصمت طلبد

22ام خرداد, 1404
متشکرم یا عاصم من استعصمه .وعصمت بخش هر که از تو عصمت طلبد

رب مهربان ذرات هستی سلام 

اللهم عجل لولیک الفرج النور والسرور 

در ادامه ی تذکرات حکمت افزای بقره ی معظم 

در اصلاح ذهن ونفس می فرماید : 

ویژه گیهای فرامین تقرب آور حق بقرار ذیل است

1.فرامین حق براساس

آسانی وانعطاف وسود آوری وتقرب رسانی بر نفس معین گردیده است 

2. خداوند رحمان

احکام ونوع حدود ادب وآداب نفس رادر دین اسلام در قرآن متذکر شده است 

3. خداوند همواره در عمل به فرامین .

راههای متعدد ومنعطف وشرایط خاص را در نظر دارد 

تا هر انسانی با رعایت حداقل از دستورات حق

به تقرب واصلاح نفس شایسته  دست یابد 

4. خداوند همسرداری وهمراهی با همسر را

هم مرتبه ی عبادت حق قرار داده است 

ویکی دیگر از راههای تسریع در رسیدن به تقرب حق .

همدلی وهمراهی همسراست 

5. عمل به فرامین حق. نیازهای مادی ومعنوی انسان را تواما تامین نماید 

6. خداوند حکیم ورحیم بر وسعت فکری وضعف هر نفس آگاه است 

وچون انسان را دارای نفسی شکننده می داند

اورا همواره می بخشد ویاری می رساند

تا انسان با نفسی طفل گون به خود آسیب نرساند

وبا همراهی حق .نفس به سر منزل سعادت وتقرب حق رسد 

7. بی توجهی به اوامر سود رسان .حق طبیب وحکیم

خسارتهای جبران ناپذیر مادی ومعنوی بر رشدوتقرب نفس بر جای گذارد

8. واعتکاف

سکونت گزیدن در مسجد وروزه داشتن است تا آیینه نفس خاک روبی گردد 

9. تمام دستورات حق طبیب. در قرآن برای پیشگیری از آلوده نشدن نفس است 

که هر آلودگی جزیی. نفس انسان را درحرکت در  جاده تقرب به حق .متوقف وراکد سازد 

10. فلسفه ی تمام فرامین حق

پاک ماندن نفس وفطرت. از رنگهای خسارت آور  روزگار دنیاست 

پس هر روز با ذکر حق .

رنگها وزنگارهای نفس را پاک نما وهر لحظه عیدنور طهارت بگیر 

رب مهربان .آتش نفس شعله ور 

قارون های مجنون وخون خوار را از جهان خاموش ونابود بگردان 

وبر تقرب نفوس جهان. به سوی حق بیفزا 

 

 

 

متشکرم یا باسط وگسترده عطای ابدی

22ام خرداد, 1404
متشکرم یا باسط وگسترده عطای ابدی

رب مهربان ذرات هستی سلام 

اللهم عجل لولیک الفرج النور والسرور 

در ادامه ی تذکرات حکمت افزای بقره ی معظم 

در اصلاح ذهن ونفس می فرماید :

خداوند حکیم می داند .

که شما انسانها در اجرای فرامین حق قصور وکوتاهی دارید 

وقدرت صبر وامساک را در اجرای فرامین حق ندارید 

به همین دلیل خداوند رحمان همواره کوتاهی نفوس را می بخشد وآسانگیرد 

وهمواره نفوس را مورد عفو وغفران قرار دهد 

اعتکاف بریدن از مادیات وپناه بردن به رحمت حق است 

وعاکف کسی است:

که در مسجد به قصد روزه وعبادت برای رسیدن به تقرب حق بماند 

از منظر حق همسران بر یکدیگر پوشش ولباس وحجاب هستند 

1. وهمسران چون پوشش ولباس

باید یکدیگر را از بروز آلودگی مادی ومعنوی  حفظ نمایند 

2. حجاب ولباس وپوشش هر فرد. نشانه فرهنگ واصالت اوست 

همسرهر فرد . بیانگر نوع تفکر وفرهنگ واصالت وگرایش فکری می باشد 

3. همسر چون لباس وحجاب مایه ی آرامش وزینت بخش است 

4. همسر چون پوشش وحجاب نجات بخش است

وانسان را ازگرفتارشدن در امواج فتنه ها می رهاند وگرما بخش زندگی است 

5. همسر چون لباس وحجاب عیوب را می پوشاند واصلاح گر اخلاق است 

6. همسر تکمیل کننده وکمال رساننده در مسیر تقرب حق است 

7. وبی لباسی ونداشتن همسر همراه .مایه ی رسوایی وایجاد فتنه در جامعه است 

8. همسران چون پوشش لطیف وضخیم باید  قابل انعطاف باشند 

ودر فرازها وفرودها ودست اندازهای زندگی همدیگر را حمایت وهدایت نمایند 

وتنظیم کننده وبهبود بخش  خلقیات یکدیگردر جهت تقرب رسانی به حق  باشند 

9. همسر متناسب با فرامین حق .انسان را سریعتر به تقرب حق رساند 

10 . همسرهمراه وهمدل یکدیگر را از انحراف باز می دارند وچون محافظ هم هستند 

وخار وخاشک روزگار را از پیش پای یکدیگر بر می دارند

وهمسران همراه .راه رسیدن بر تقرب حق را هموار وتسریع سازند 

رب مهربان .آتش نفس شعله ور 

قارون های مجنون وخون خوار را از جهان خاموش ونابود بگردان 

وبر تقرب نفوس جهان .به سوی حق بیفزا 

 

 

 

 

 

متشکرم یا قابض وگیرنده ی ابدی

14ام خرداد, 1404
متشکرم یا قابض وگیرنده ی ابدی

رب مهربان ذرات هستی سلام 

اللهم عجل لولیک الفرج النور والسرور 

در ادامه ی تذکرات حکمت افزای سوره بقره معظم 

در اصلاح ذهن ونفس می فرماید :

چون بندگان از دوری ونزدیکی من از تو پرسند 

بدانند که من به آنها نزدیکم تا هرگاه کسی مرا بخواند دعای اورا اجابت نمایم 

پس باید دعوت من وپیامبرانم  .به سوی حق وحقیقت را بپذیرند وایمان آورند 

تا نفس ایشان به حق وحقیقت راه یابد وبه تقرب حق برسند 

برخی از رسول (ص) می پرسیدند .

آیا خدا به ما نزدیک است .که اورا آهسته بخوانیم ؟

یا خدا از ما دور است .واورا با فریاد بخوانیم ؟

واین آیه نازل شد که .خدا فرمود:

من به مخلوقاتم نزدیکم وخواسته ی ایشان  را اجابت نمایم .

از آنجا که تمام هستی در تذکر وتسبیح حق به ذکر حق می پردازد 

تازه انسان با تذکر حق به جمع ذکر هستی می پیوندد

قرآن آداب تذکر ودعا نمودن را اینگونه بر شمارد .

1. تذکر حق ودعا کردن باید خالصانه باشد 

2. حالت دعا وتذکر حق باید با ترس وامید همراه باشد 

3. ذکر حق ودعا باید با تضرع پنهان همراه باشد 

4. ذکر حق باید با ندا وخواندن مخفی ودرونی همراه باشد 

5. فضیلت ذکر حق ودعای دسته جمعی برتراست .

6. وایمان به استجابت دعا داشته باشد 

علل عدم استجابت دعا :

1. عدم خلوص وصداقت .در درخواست از حق 

2. عدم وجود خیر در خواسته ها 

3. استمداد از غیر در بر آورده شدن حاجت 

4. عدم مصلحت در استجابت دعا 

5. وجود لقمه حرام

وعدم توجه به امر معروف ونهی منکر ووجود غفلت در ذکر حق 

6. عدم توکل به خدا وعدم وجود تلاش در رسیدن به حاجت معقول 

7. آیات دعا در میان آیات روزه معرفی شده زیرا 

آداب دعا با آداب روزه تناسب بیشتری دارد 

نقش دعا وتذکر حق چیست ؟

انسان متذکر حق با انسان غافل از حق .

رشد متفاوت در ظاهر وباطن وارتقاءنفس دارند 

دعا وتذکر حق . ظر فیت های ظاهری وباطنی نفس انسان را

در دریافت الطاف الهی گسترش می دهد 

لذا تذکر وتوسل وتوکل ودعا به درگاه حق 

بستری برای وسعت رشد تقربی وارتقاءنفس فراهم آورد 

فیض کاشانی گوید :

گفتم که روی خوبت از ما چرا نهان است 

گفتا تو خود حجابی .ورنه رخم عیان است 

1. استمرار در دعا وتذکر حق آثار ویژه بر ارتقاء وتقرب نفس گذارد 

2. خداوند در تمام لحظات بر مخلو قاتش دانا وحاضر وناظر  وحاکم است 

3. استجابت خدا دائم است که او دائم الطف مجیب است 

4. خدا همه ی خواسته مخلوق را می داند .

ولی دعا وتذکر مخلوق از آداب بندگی در محضر حق است 

5. دعا وتذکر همراه با ایمان اجابت گردد وگاه بنا به مصلحت واقع نگردد

6. دعا وتذکر حق .وسیله ی ارتقاء وتقرب وهدایت نفس است .

رب مهربان .آتش نفس شعله ور 

قارون های مجنون وخون خوار را از جهان خاموش ونابود بگردان 

وبر تقرب نفوس جهان به حق .بیفزا 

 

 

متشکرم یا قاسم وقسمت بخش ابدی

8ام خرداد, 1404
متشکرم یا قاسم وقسمت بخش ابدی

رب مهربان ذرات هستی سلام 

اللهم عجل لولیک الفرج النور والسرور 

در ادامه ی تذکرات حکمت افزای  سوره بقره معظم 

در اصلاح ذهن ونفس می فرماید :

ویژه گیهای مهمانی خاص وویژه در ماه معظم رمضان به قرار ذیل است 

1. میزبان معظم چون خالق مهربان ورحمان دارد 

2. این میزبانی ومهمانی در معظم ترین زمان قرار دارد 

وزمان قدر ونزول قرآن وفرشتگان وزمان آمرزیدن گناهان 

ولطافت بخشی بر نفوس

وزمان به افسار کشیدن شیاطین آتش زا وطلوع نور در بهار نفوس است 

3. در اول ماه رمضان معظم با رحمت ووسط رمضان با مغفرت

وپایان آن با طلوع بهارنور فطرت وعید فطرت همراه است 

4. در شب قدر نیاز یکسال نفس مهمان .

برای پا ک وخالص ماندن تامین می گردد

وبا نزول فرشتگان وقرآن در شب قدر مزین می گردد

وفرشتگان از عالم نور

به عالم خاک سفلی می آیند برای خیر مقدم گویی بر نفوس انسانها .

5. غذا وارتزاق ماه رمضان .

ارتزاق وتقرب نوری نفس وارتقاء لطافت وتقرب روح به حق است 

وتلاوت قرآن در رمضان با برکت هزار برابری همراه است 

6. وخداوند عالم وغنی وخالق وعزیز وباقی وجلیل میزبان 

 انسانهای جاهل وفقیر وفانی ومخلوق وذلیل است 

وتمام تنفس در رمضان برای روزه دار عبادت وتسبیح محسوب می گردد 

7. ارزش رمضان بر نزول قرآن وفرشتگان است 

وارزش انسانها بر میزان تقرب به حق 

ونفوذوجذب درک قرآن وفرامین حق در نفس ایشان است 

8. بعد از یقین به وجود ماه رمضان .روزه واجب می گردد 

9. قضای روزه بر مریض ومسافر واجب است 

10. روزه قضا مشروط به زمان خاصی نیست 

11. فرامین حق .براساس سود وآسانی وانعطاف نفس تعیین گردیده است 

12. فقط وجود عامل عسر وحرج بر نفس .

می تواند انجام واجبات را از دوش انسان بر دارد 

13.روزه قضا به تعداد روزهای عذر تعیین گردیده است 

14. هدایت وتوفیق انجام عبادت .نعمتی از سوی حق است 

15. تکبیر گفتن به معنای .

توجه وپذیرش خواست حق وعدم توجه به خود ودیگران است 

16.روزه زمینه ساز هدایت

وبازگشت وتقرب نفس  به صراط حق وسپاسگزاری از حق است 

رب مهربان .آتش نفس شعله ور 

قارون های مجنون وخون خوار را از جهان خاموش ونابود بگردان 

وبر تقرب نفوس جهان به حق بیفزا