« متشكرم يا منتهي كل شكوي .ومرجع حاجت وشكوي پذير خلق | متشكرم يا باسط ا ليدين بالرحمه. اي گشوده دست ياري به رحمت وسيع و بي پايان » |
متشكرم يا صاحب كل نجوي وآگاه از هر راز نهان
اللهم عجل لوليك الفرج النور والسرور
رب مهربان ذرات هستي سلام
رب مهربان حضور همه ي انسانهارا در طواف وتسبيح وتذكر حق ذرات عالم بپذير
بر ادامه ي تذكرات معطر ومنور سوره ي بقره بر اصلاح نفس وذهن وتفكر ورفتار
به ياد آوري تذكرات حكمت آور سوره ي بقره مي پردازيم
دست يابي به عمق وباطن حكمت وعظمت حقيقي قرآن
بادرك ضعيف انسان دست يافتني نيست
ولي تكرار ويادآوري هر لحظه ي فرامين حق خالي از فايده نيست
از گروه انسانها در سوره ي بقره به سه گروه .1. موءمن 2. كافر و3. منافق اشاره دارد
1. گروه مو ءمن .جرات در ابراز ايمان ودفاع از آن را دارد
2. گروه كافر . جرات ابراز كفر دارد
3. گروه منافق .دو صورت ورويه ابراز دارد ودر هر دوگروه حضور دارد
وچون موش صحرا براي خود دوراه فرار قرار دهد .
يك روز مومن نمايي دارد
ويك روز در بزم كافران مهماندار است
ودر موقع نياز به هر شكلي لباس پوشد
ومومن نماي كافر پرست است
وكافر كفرش ظاهر وبر زبانش جاري است
ومشرك هم در ظاهر وهم در باطن ابراز كفر دارد
ومنافق كفرش را در باطنش پنهان دارد
وبه چهره ي پنهان انديشه ي كفر منافق نافقاء گويند
ونفاق يعني كفر در باطن دل واظهار ايمان در ظاهر وزبان
ومنافق كسي است كه 1. نظر وزبان وعملش هم سونباشد
2. ودر امانت خيانت نمايد 3. وبه عهد خود وفا ننمايد
حتي اگراهل نماز وروزه باشد .ونفاق دورغ عملي است
ورياكار هم نوعي نفاق دارد
1…آنچه اساس ايمان حقيقي است آنست كه :
1. ايمان مسئله ي قلبي ونظري وعملي است
2. ودوپايه ي اساسي در ايمان .
ايمان به مبداء ومرجع وتوحيد ومعاد است
3. وخداوند از درون انسانها آگاه است
2…. وخدعه . پنهان كردن حقيقت در لباس باطل است
وخدعه .برتن حقيقت لباس باطل پوشاندن است
وغافل از اينكه .نور حقيقت تاريكي باطل را بر ملا سازد
3.و منافق با درك وگمان باطل خود .
فكر مي كند كه بر خداوند ومومنان نيرنگ مي زند
در حاليكه جز خودش را نمي فريبد
4. شعور يعني درك موشكافانه ودقيق
ومنافق درك درست وسالم ندارد وبي شعور ولايشعرون است
5. ومكر منافق با خدا يعني .
به كار گيري نيرنگ در بازيچه قرار دادن احكام وفرامين دين حق
وكسي كه توليد مكر وخدعه مي نمايد ابتدا خود را مي فريبد
6. منافق در ظاهر مسلمان ودر دل ايمان ندارد .
وخداوند اورا در قيامت با كفار مشحور سازد
7. ونيرنگ وانديشه ي بد جز صاحبش را هلاك نسازد
8. وهركس اوامر رسول (ص) را پيروي نمايد
در اصل از حق وخدا پيروي نموده است
9. حيله گر .نشان از حيله ونفاق در انديشه وانديشه ي فتنه ساز دارد
10. آثار نيرنگ به صاحبش باز مي گردد
11. منافق بي شعور .درك دقيق ندارد
ونمي داند كه خدا اسرار درون اورا مي داند ودر قيامت نيرنگش آشكار گردد
واگر منافق شعور ودرك داشت به خود آسيب نمي زد
12. حيله نشانه ي بي شعوري وبي دركي ونبود عقل است
وعقل واقعي در خدمت بندگي خداست
13. دل (نفس وذهن ) منافق بيمار است
وخداوند بر شدت گرفتار ي نفس وذهن منافق بيفزايد
وبيماري نفاق پيش رونده است
14. بيماري منافق .بيماري نفس وذهن وانديشه است
15 . منافق چون لاشه اي بد بو در آبي راكد افتاده است
كه بر فسادش هر روز افزوده گردد
16 . نفاق منافق .
مرض روحي وعلاج ندارد وهرروز شديدتر گردد
وشدت ووخامت نفاق هر لحظه در انديشه وعمل او بيشتر نمايان گردد
17. حركت به سوي كسب صفات پسنديده نيز
با فزوني وتزايد در صفات نيكو همراه باشد
صفت علم وصفت هدايت وصفت ايمان هم از جمله صفاتي كه تلاش در كسب آن
با بركت فزاينده در فزوني اين صفات همراه است
وهرچه به سمت كسب علم وايمان وهدايت حركت نماييم
بر شدت علم وايمان وهدايتمان افزوده گردد
18 .وحركت بر كسب صفات ناپسند
نيز بر فزوني وشدت ووخامت وشرارت صفات بد بيافزايد
حركت در مسير كسب صفات ناپسند
نظير رجس ونفرت وترس وخسارت قابل فزوني يافتن بر نفس است
19 . خداوند به دوگروه انسانها
در كسب صفات خير وشر .آزادي واختيار افزودن بر دامنه ي صفات عنايت فرموده
20.وانسان با اختيار وانتخاب آزادانه بر حركت نفس وذهن
درانتخاب قبله ي حق ويا بر گزيدن قبله ي غير حق
وكسب عزت وسعادت وتعالي نفس
ويا سقوط وتنزل بر نفس وذهن را با اختيار خود بر مي گزيند
21 . وصفت بارز وآشكار منافق دروغگويي است
رب مهربان .به ما توفيق ادب آموزي از خلقت هستي عنايت فرما
ودر ظهور امام عصر (عج)تعجيل بفرما
ونابودي دجال مجنون جهان .را نزديك بفرما
متشكرم اي مهربان وآگاه ابدي بر نفوس عالم
فرم در حال بارگذاری ...