« متشكرم يا كاشف كل مكروب | متشكرم يا رازق كل مرزوق » |
متشكرم يا مالك كل مملوك
رب مهربانم سلام
حيات در كل موجودات وجود دارد
ولي حيات انسان يك حيات ويژه است
زيرا مرگ انسان هم آغاز حيات متعالي تر يا آغاز حيات نزولي وسقوطي تر
حيات انسان زندگي همراه با سنجيدن
وبا ارزش گزاري مدام عقلي نوري
ياارزش گزاري نفس درنده در طمع منافع مادي وهمي ناري همراه است
انسان روابط متعددمادي ومعنوي
با نفس اش وعقلش ومحيط ومخلوقات وخالقش با عالم درون وعالم بيرون دارد
در اين روابط برعالم نفس وعقلش وعالم هستي اثر مي گذارد
انسان به دنبال معني كردن كل ذرات عالم ومخلوقات
وفرق انسان با همه ي مخلوقات اين است كه
هم در كسب نفس مادي سركش ونزولي وسقوطي
وهم در كسب آگاهي عقلي نوري صعودي
طمع وعطش وسيري نا پذيري دارد
حال عطش معنا ونور باطمع مادي سركش نار
در دو وجه حركتي متضاد 1. حركت تعالي عقلي نوري صعودي
و2. حركت توهمي كفري نزولي سقوطي قرار دارد
هر كسي معناووجه وجهت حركت زندگي اش
بسته به اينكه نور عقل يا دود توهم در او ظهور يافته باشد متفاوت است
واين تفاوت در كسب ميزان ونوع ادراكات .فرد عقلي وفردكفري وهمي است
وفردي كه در جهت ووجه نور عقل در حركت است
با فردي كه در جهت ووجه دود
و دام كفري وهمي مادي ونفسي در حركت تضاد دارد
پس معنا وجهت حركت هر فرد از زندگي اش مي تواند
در تعريف وتعبيرش از موت ومرگ تاثير گذارد
يكي زند ه است كه فقط زنده بماند وغرائز را تامين نمايد
باوسعت فكري مقبوض ومحدود
وديگري زنده گي مي نمايد كه هر روز به كشف آگاهي نوري تازه دست يابد
با وسعت فكري وسيع وگسترده
ورويش آگاهي يعني كسب جاودانگي ومعني يافتن حيات مادي ومعنوي
وظهور وطلوع آگاهي در عقل به نفس وحيات معني وجان نوري مي بخشد
آگاهي عقل با جان انسان .اتحاد ماده با معناست اتحاد عاقل با معقول است
واتحاد ورويش آگاهي نوري در عقل .همان اتصال به حيات ابدي وجاودانگي علوي است
وعقل وآگاهي هر چه به مبدا ءمتعالي ابدي نزديكترگردد
وسيع تر وگسترده ترو مقرب تر مي گردد
وعقل نوري .تا ابد به دنبال كشف همه ي ذرات ازل وابد است
وآگاهيش نوري و جاودانه است
ونفس درنده غرائزي .تا ابد در طمع وزياده خواهي
باتلاق مادي غرق سرگردان است
وفرشته يك حد يقف تعريف شده دارد وحدش ثابت وغير قابل ارتقاء وتعدي است
وانسا ن يكي از اين سه مرگ را انتخاب مي نمايد
1. مرگ ارادي واختياري .با تر ك زياده خواهي اميال نفس در دنيا باكمك عقل ميانه رو
2. مرگ طبيعي .كه با سستي ونقص وكاستي وركود وكهولت تن خاكي رخ مي دهد
3.شهادت .مرگ در راه منافع انسانها ومخلوقات ورضايت حق تعالي
واگر انسان با اختيار واراده در وازه ي تعلقات سيري نا پذير
وقيدهاي نفس سركش را ببندد
رب مهربان دروازه ي ابدي نور لطف وعنايتش را بر انسان مي گشايد
پس انتخاب حيات ابدي متعالي عقلي نوري صعودي
وحيات ابدي كفري وهمي سقوطي
را انسان خود با اختيار وآزادي انتخاب مي نمايد
رب مهربان مارا در انتخاب آگاهانه با ظهور عقل هدايت وياري بفرما
متشكرم يا مالك كل مملوك مهربان
فرم در حال بارگذاری ...