| « متشکرم یا عزیز ا لایضام .ای عزیزی که ذلت در او راه ندارد | متشکرم یا معین من استعانه ومعین هرکه از تو نصرت طلبد » |
متشکرم یا مغیث من استغاثه وپناه ابدی هر که از تو پناه طلبد
رب مهربان ذرات هستی سلام
اللهم عجل لولیک الفرج النور والسرور
در ادامه ی تذکرات حکمت افزای سوره بقره معظم
در اصلاح ذهن ونفس می فرماید :
حج وعمره را برای کسب رضایت خدا به انجام رسانید
واگر هنگام انجام اعمال. مانعی چون ترس وبیماری ودشمن بر شما وارد شد
وپس از احرام بستن وحین انجام رساندن اعمال حج
پیش آمدی حاصل شد .
ونتوانستید حج را کامل به انجام رسانید
قربانی نموده واز احرام خارج گردید
وسر خود را نتراشید تا قربانی به قربانگاه رسد
واگر کسی بیمار گشت وناچار شد سر خود رازودتر بتراشد
کفاره ای چون روزه ویا صدقه ویا قربانی به جای آورد
واگر از بیماری خارج شدید وسلامت یافتید .
عمره تمتع خود را از سر بگیرید وبه انجام وسرانجام رسانید
واز قربانی آنچه در توانتان ومیسر است ذبح نمائید
واگر قربانی نیافتید .3روز در ایام حج روزه دارید
و7 روز پس از بازگشت از حج روزه دارید
تا 10 روز روزه کامل گردد
والبته حج ساکنان مکه ومسجدالحرام از حج غیر ساکنان فرق دارد
واز حضور خدا بترسید که او بر کافران سخت کیفر است
اعمال حج که از اوامر واجب حق است
با نتایج وآثار سلامت افزا بر روح وجسم انسان همراه است
وعمره به معنای زیارت است
وهر کس وارد مکان مکرم مکه گردید
باید با لباس احرام به طواف حرمت عبادت وارد گردد
لباس احرام همانند کفن است .که انسان با آن در قیامت حاضر گردد
بخش عظیمی از مراسم حج وعمره به هم شبیهند .
مانند اذان واقامه که تشابه دارند
در سفر حج تمتع در صورت عدم ذبح قربانی .
فرد باید قبل از عید قربان .3 روز روزه واجب به جا آورد
ودر روز عید قربان روزه گرفتن حرام است .
ودرحج تمتع انسان باید بگونه ای مراسم حج را به جای آورد
تا توفیق ملاقات امام زمان(عج)بر او حاصل گردد
1. وظایف دینی را باید کامل به انجام رساند نه ناقص .
بعد از شروع هر احکام باید آن را کامل اجرا نمود
واز ناتمام وناقص انجام دادن اعمال پرهیز نمود
2. در انجام کلیه احکام حق.قصد قربت در عبادت نمود
وانگیزه انسان نزدیک شدن به جلب رضایت حق باشد
نه کسب سیاحت وسود تجارت .
3. احکام حق. انسان ساز ومنعطف است .
وکسی که استطاعت انجام احکام حج را ندارد .انجام آن بر او واجب نیست
4. برخی مکانها محترم اند ودر نتایج عبادت تاثیر گذارندوسهم دارند (مکان مکه )
5. بیماری در مواردی سبب تخفیف در انجام احکام می شود نه تعطیل شدن احکام.
افراد بیمار در حج باید
بواسطه ی روزه یا صدقه یا قربانی کوتاهی در وظایف خود را جبران نمایند
6. ملاک وجوب قربانی در حج .در توان بودن فرد است
7. احکام اعمال حج تمتع وعمره تمتع برای ساکنان مکه متفاوت ا ست
8. توجه به کیفر الهی زمینه ساز رشد تقواست
9. پیش نیاز عمل به احکام حق .نیت تقوا وتقرب به حق است
10 .اعمال حج قبل از اسلام نیز متفاوت بوده است
وانسان باید همواره تابع فرمان حق باشد
و تغییرات زمانی اعمال .قبل وبعد اسلام را در نظر دارد
وحکم زمان حال را اجرا نماید وتغییر در انجام احکام ندهد تا مستوجب کیفر حق نگردد
رب مهربان آتش نفس شعله ور
قارون های مجنون وخون خوار را از جهان خاموش ونابود بگردان
وبر تقرب نفوس جهان به حق بیفزا
فرم در حال بارگذاری ...
