« متشکرم یا منان | متشکرم یا من هو عنده حسن الثواب » |
متشکرم یا من عنده اُم الکتاب
رب مهربانم سلام
انبیا و اولیاء (ع) و دوستان درگاهت همه
هم حواس ظاهر و هم حواس باطن خود را
با اجرای دستورات حق رشد و ارتقا و وسعت دادند
همان حواس باطنی ، عقل و دل و سِرّ و روح و خفی
را ارتقا و وسعت دادند.
ولی ما حتی حواس ظاهر خود را که بصر و سمع
و زبان و ذائقه و لامسه است را رشد و ارتقا نداده ایم.
انبیاء و اولیاء (ع) الگوی بشر بودند.
و ما به الگو ها بی توجه بودیم.
آن ها آن قدر حواس ظاهر خود را صیقل و وسعت دادند.
تا حواس باطن آن ها کامل و ظاهر گشت.
و لیاقت یافتند که خلیفه الله و کلیم الله و خلیل الله و حبیب الله شوند.
و نوح(ع) را بر دریای سیلاب بلا نجات فرمودید.
و موسی(ع) را بر بلای ساحران و متکبران نجات فرمودید.
و ابراهیم(ع) را بر بلای سوختن در آتش سوزان نمرود نجات فرمودید.
و حضرت محمد (ص) را بر آسمان و زمین سیر و عروج فرمودید.
و بر دو عالم ظاهر و باطن بیرون و عالم ظاهر و باطن درون سیر دادید.
و حضرت محمد(ص) ظاهر و باطن خود را با عنایت حق به کمال رساند.
پس وسعت استعداد انسان کامل شدن است.
ولی انسان باور کامل شدن نداشت.
پس حرکت نکرد و متوقف و محدود ماند در همان حواس ظاهر.
و خضر و الیاس (ع) را به صفت حی ،حیات باقی عنایت فرمودید.
و موسی(ع) را به صفت هم کلامی با حضرت حق اجازت فرمودید.
و به حضرت مریم (ع) صفت رزاقی عنایت فرمودید.
و به عیسی (ع) صفت خالقی و نعمت احیاکردن روح عنایت فرمودید.
و به ابراهیم(ع) صفت احیا و تحی الموتی
با زنده کردن پرندگان عنایت فرمودید.
که این صفات از صفات فعل است.
که حضرت حق به بندگان کامل عنایت فرمودند.
و تعلق به صفات جلال دارد.
و صفات ذات بر دو نوع است:
1. صفات جبروت 2. صفات عظموت.
و صفات عظموت بر دو نوع است:
1. صفات حی 2. صفات قیومی
وقتی بر قلب انسان کامل نور حق تعالی تجلی می یابد.
یعنی آن که حواس ظاهر و باطن او پاک مانده
و لیاقت افاضه ی فیض نور حق را بر خود دارد.
و از افاضه ی فیض نور حق بر قلب انسان کامل
در وی سه نور را به ظهور رساند:
1. نور مشاهده 2. نور مکاشفه و3. نور تجلی
که این سه مرحله از نورانیت حق بر قلب انبیا و اولیا(ع)
با عنایت حق ظهور یابد.
حضرت آدم (ع) مستعد سِرّ تجلی بود.
و علم اسماء بر او ظهور یافت.
که در هیچ موجودی این استعداد نبود.
و به خاطر وجود ودیعه ی روح حی عظیم
در قالب خاکی انسان ها همه ی موجودات
آسمان و زمین بر او سجده کردند.
چون به واسطه ی حمایت حی عظیم و پشتکار
انسان ضعیف دو چراغ حواس ظاهر و حواس باطن
از چهل چراغ اسلام در او روشن می گردد و ظهور می یابد.
و با روشنایی این دو چراغ انسان روحش را
برای عروج ملکوتی وسعت می دهد.
و رب مهربان روح حی عظیم را در طینت آدم(ع) به ودیعه گذاشت.
تا در ولایت موسی(ع) جوانه زد.
و در ولایت حضرت محمد (ص) درخت کامل اسلام و تسلیم شد
و روح مهربان و ابدی حی مطلق بر قالب خاکی انسان
حامی و هادی و مونس بود.
تا زمانی که انسان از حبل المتین الهی بیاویزد.
ای رب مهربان
ما را لایق شکر گزاری از این همه محبت و حمایت گردان.
و لطفی فرما تا ما به خود رحم داشته باشیم و بر نفس خود رحم کنیم.
و نفس خود را ملک و چراگاه شیطان قرار ندهیم.
متشکرم یا من عنده اُم الکتاب
فرم در حال بارگذاری ...