« متشکرم یا سلطان | متشکرم یا غافر الخطایا » |
متشکرم یا برهان
رب مهربانم سلام
رب مهربان معاد و رجوع ارواح انبیاء،اولیاء(ع) و مومنان را
بر درجات بهشت قرار داد
و معاد و رجوع کافران و منافقان و عاصیان را بر درجات دوزخ قرار داد.
و هر صف ارواح بر اساس تعالی
و رتبه بر صف پایین تر از خود تسلط دارد.
همان طور که عالم ارواح بر چهار صف بود.
عالم نفس انسان هم چهار مرتبه دارد:
1. مرتبه ی نفس مطمئنه(که ارواح انبیا و اولیا (ع) در آن مرتبه قرار دارد)
2. مرتبه ی نفس ملهمه(که ارواح مومنان خواص در آن مرتبه قرار دارد)
3. مرتبه ی نفس لوامه(که ارواح مومنان عوام در آن مرتبه قرار دارد)
4. مرتبه ی نفس اماره(که روح کافران و منافقان در آن مرتبه قراردارد)
و هر یک از ارواح در مقام و مرتبه ی خود ماند و بالاتر نرود در روز محشر
چون رب مهربان در نفس هر صف استعداد کمال و نهایت
مخصوص آن رتبه و مرتبه را قرار داده بود نه بیشتر.
به جز صف اول که صف انبیا(ع) است.
استعداد کمال ایشان بی نهایت است.
و به خواست حق تعالی ارتقای رتبه ی آن ها تا مقام قرب است.
درست است که همه از معدن تن خاکی به سوی حق باز می گردیم
ولی آیا معدن تن را برای سفر علوی پاک و تمییز و مطهر گرداندیم؟
یا زباله ها و موانع شیطان و امیال را در نفس خود ذخیره کردیم
و تبدیل به انبار باروت شیطان شدیم.
همان انبار باروتی که وقتی از پل صراط گذشتیم.
با نعره ای از جهنم آماده ی انفجار و سقوط به قعر جهنم هستیم.
آیامقام نفسمان را ارتقا دادیم؟ یا مقام نفسمان از شیطان پایین تر بود؟
وقتی دانه ی نفس صف اول که انبیا(ع) است رشد یابد.
به نفس مطمئنه تعالی یابد و به تکامل رسد.
و دانه ی نفس ارواح خواص مؤمنان
به نفس ملهمه تعالی یابد و به تکامل رسد.
و دانه ی نفس ارواح عوام مؤمنان
به نفس لوامه تکامل یابد و به تعالی رسد.
و دانه ی ارواح کافران و منافقان در اماره بماند و باروت شیطان گردد.
و هر صف نفس افاضه ی نور حق را
از صف مرتبه ی نفس بالاتر از خود گیرد.
که این سلسله مراتب افاضه ی دریافت نور حق است.
رب مهربانم ما را مورد لطف و رحم خود قرار ده
متشکرم یا برهان
فرم در حال بارگذاری ...