« متشکرم یا برهان | متشکرم یا دیّان » |
متشکرم یا غافر الخطایا
رب مهربانم سلام
نفس انسان به حضرت دوست رجوع و بازگشت کند.
و به اصل علوی خویش برگردد.
و ذات انسان مجموع روح و دل و نفس است.
وقتی ذات در قالب خاکی تعلق گیرد روح گویند.
و وقتی روح در قالب تن خاکی ساکن شد.
نفس و دل به وجود آید.
به ذات حق تعالی نیز نفس گویند.
همان گونه که باغبان دانه را در خاک نشاند تا ثمر دهد.
رب مهربان در نفس دانه ی معرفت و تعالی اندازد.
و ثمره ی آن در روح آشکار گردد.
حال نفس دو گونه باشد.
اگر دانه ی معرفت در نفس رشد یابد و به تعالی رسد.
نفس قابلیت ارتقا و ظهور عقل یابد.
ولی اگر دانه ی معرفت در نفس رشد نیابد.
و حواس باطن ظاهر نگردد.
نفس قابلیت ارتقای رتبه ندارد.
و خام و راکد و متوقف و نفس در مرتبه ی اماره می ماند
همان طور که دانه ی گندم ثمره ی گندم دهد و تبدیل به عدس نگردد
نفسی که در اماره بماند به مرتبه ی لوامه نرسد.
و هر مرتبه ی نفس با تربیت و تراش رسوبات
و کدورات به تعالی مخصوص خود برسد و ارتقا یابد.
و فطرت ارواح بر چهار رتبه است.
صف ارواح با رتبه ی اول تعالی،روح انبیا و خواص اولیا(ع)
صف ارواح با رتبه ی دوم تعالی ،ارواح عوام اولیا(ع) و خواص مومنان
صف ارواح با رتبه ی سوم تعالی،ارواح عوام مومنان
صف ارواح با رتبه ی چهارم سقوطی،ارواح عاصیان و منافقان و کافران
و هر صف به مقام صف بالاتر نمی رسد.
و صف اول ارواح انبیا (ع) مقام بی واسطگی دارند.
در پذیرش بی واسطه ی انوار صفات حضرت الوهیت
و آن انوار را بی واسطه و مستقیم از حضرت حق دریافت می کنند.
که این استعداد دریافت مستقیم انوار صفات
در ذات انبیا(ع) در خلقت افاضه شده است.
و اگر همه ی عالم علوی و انسان ها و ملائک جمع گردند
نتوانند جذبه ی حضرت حق را بر بنده ای افاضه کنند.
خواست حضرت حق در جذبه ی حق موثر است.
که بنده را به قرب حضرت حق و مقام أو أدنی رساند.
و عنایت حق او را جذب به قرب نماید.
و یک نَفَس صف اول و ارواح انبیا(ع) کافی است
تا هر دو جهان جذب حق شوند.
صفوف دیگر ارواح چنین اجازه و افاضه و جذبه و نَفَس حقی ندارند.
ولی هر صف ارواح از مقام دانگی و خامی به مقام تعالی و رشد صف خود رسد.
اگر به تربیت دستور شریعت حق اهتمام ورزد.
تا نور بر نور بیفزاید و ارتقا و رتبه ی روحی یابد.
که اجرای هر دستور شریعت حق نوری بر معدن تن او بیفزاید.
و یک دانه ی گندم با رشد از خامی به هفتصد دانه بدل گردد.
پس روح انسان قابلیت و وسعت هزار برابر در تعالی دارد.
رب مهربان اهل سه صف اول ارواح را
یعنی صف اول ارواح انبیا و اولیا(ع)
و صف دوم ارواح خواص مومنان و صف سوم ارواح مومنان را
اهل اصطفاء و قبول قرار داد.
و اهل صف چهارم سقوط را یعنی ارواح کافر و منافق را
اهل شقاوت و غذای جهنم و هاویه قرار داد.
ای رب مهربان و رحیم بر ما رحم فرما در روز محشر
متشکرم یا غافر الخطایا
فرم در حال بارگذاری ...